trening, tips og erfaringer

I et tidligere innlegg hvor jeg skrev om mitt vekttap p 17 kg var det et par som lurte p om jeg kunne utdype mer hvordan jeg hadde gjort dette.

Fr jeg kjrer p med mine tips er det viktig at jeg understreker at dette riktignok fungerte bra for meg, men det betyr ikke ndvendigvis at det fungerer like bra (jeg kan garantere at hvis du flger "oppskriften" min vil du g ned, men hvor mye og p hvor kort tid kommer helt an p fra person til person.)

Det hele starter med motivasjonen din. Ta en ordentlig kikk p deg selv og se hva du vil forandre og hvorfor. For meg var det at jeg var lei av de ekstra kiloene, det var en belastning fysisk og psykisk sett. P et fysisk niv, fordi jeg fikk drlig selvtillit av hvor drlig jeg presterte i gymmen og i idrett generelt. P et psykisk niv fordi jeg flte meg ukomfortabel og drlig i min egen kropp, og dette gjorde noe med holdningen og lykken min.

Finn motivasjonen: n er du lei, n skal du endelig gjre det, fordi du skylder deg selv det. Noen gode sider for motivasjon som har hjulpet meg en del er bla. disse to:

http://reasonstobefit.tumblr.com/og http://new-generations.tumblr.com/

Jeg leste ogs en del "I form" som er et treningsblad du fr kjpt p Narvesen og de fleste dagligvarebutikker.

Nr det kommer til selve opplegget er det ganske basic. Jeg har langt ifra gjort noe nytt og revolusjonerende, jeg har bare gjort det vi alle vet men som mange ikke orker prve fordi det er den "harde veien." Ja, det er kanskje den harde veien, men det er ogs den eneste veien hvis du vil g ned i vekt og bli der.

Drit i alle dumme dietter, Nokas, Nutrillett og gudene vet hva alle prver selge deg for tiden. Dietter er ment for pg i en viss periode, du kan ikke leve p supper fra Nokas hele livet, s ved en eller annen anledning m du begynne spise normalt igjen, og da gr du opp igjen i vekt. Dietter er en quick fix som ikke varer, og disse merkene tjener godt p din desperasjon. Vr sterk; gjr det p den ordentlige mten.

Treningen er viktig. Jeg vet at mange sverger til styrketrening, men personlig har jeg aldri blitt noe srlig glad i denne form for trening. Det jeg sverget til derimot, var jogging. Jogging viser seg vre den treningsformen som er mest gunstig ved vekttap, og det kan jeg med erfaring si meg enig i. Jeg begynte jogge ca. 3 dager i uka, med den kondisen jeg hadde fra begynnelsen av (og tro meg, den var ikke noe srlig skryte av.) S hvis du fler at det er bortkastet fordi du ikke orker holde ut lenge, ikke gi deg! Fra frste joggeturen min klarte jeg svidt holde ut i fem minutter, mens da jeg var p mitt beste klarte jeg jogge 40 minutter i strekk; det er en klar forbedring det.

Nr det kommer til joggingen er dette viktig:

- Riktig utstyr. Gode sko som passer fttene, klr som passer og puster, som du er komfortabel med. Hvis du er jente, en god sports b-h som sttter godt.

- Riktig underlag. Ikke engang vg jogge p asfalt, det er enstor belastning for knrne dine. Det beste er myk sand p stranden eller gress, men grus funker og.

- Musikk. For meg er musikken helt ndvendig, jeg klarer virkelig ikke jogge uten musikk. Finn god musikk med rask rytme som du liker og som inspirerer deg til lpe.

- Tempo. Begynn veldig rolig, oppvarmingsdelen er gull verdt. Du m ikke spurte p fra frste stund, men la kroppen rekke bli varm og forberede den p den fysiske pkjenningen som skal komme. Husk jogge i ditt eget tempo, se fremfor deg og ha musikken godt plantet i rene. Personlig foretrekker jeg jogge helt alene, slik at jeg ikke blir forstyrret av noen andres tempo.



Jogging er litt komplisert, noen hater det, andre elsker det. De som hater det har vanskelig for se for seg hvorfor noen i det hele tatt kan elske det. Jeg hatet det i begynnelsen, men etterhvert lrte jeg meg elske det.

Etter som du har jogget mer og mer, ker man naturligvis bde tempo, tid og hyppighet. Man jogger fortere, lengere og flere ganger i uka etterhvert. Men dette er ikke noe stresse med, da dette som oftest tar seg opp naturlig nr kroppen er klar for det.

Kosthold

Lite, ofte og sunt. Gjerne 3 timer mellom hvert mltid. En god stor frokost, og husk at frokosten legger hele grunnlaget for resten av dagen. Det er lurt styre unna sukker her, for hvis dagen starter med sukker har den en tendens til ende med det og.

Jeg var aldri p noen lavkarbodiett (som dere har ftt med meg blir jeg drlig av ordet "diett") men jeg hadde en liten periode i begynnelsen hvor jeg kuttet betydelig ned p poteter, ris og brd uten kutte det helt ut.

Nr stsuget kommer: Ha alltid ntter du liker, trkede frukt, br, smoothies o.l for hnden. Br er en kjempegod erstatning for godteri synes jeg, veldig stt, veldig godt og veldig sunt. Gjerne lag fruktsalat med masse god frukt og ta p litt mager vanilje kesam.

Det er ogs viktig ikke bli helt fanatisk nr det kommer til sukker og kalorier. Til tross for ha gtt ned 17 kg var det ikke en eneste gang hvor jeg satt og telte kalorier. Faren hvis man er for streng med seg selv p dette omrdet, er at man til slutt sprekker. Man sier jo at nr man gr en viss periode uten godteri forsvinner suget, og dette stemmer, til en viss grad. Det som skjedde meg meg var at godterisuget gikk over, (dette var en ekstrem periode hvor jeg ikke spiste godteri i det hele tatt) men til gjengjeld smalt dette tilbake p meg, en dag sprakk jeg helt og stappet i meg alt av godteri jeg fant. Dette var kroppens mte si at jeg hadde vrt for streng. Vi mennesker trenger tross alt bde surt, stt og salt. For all del, kutt ned p godteri, bare ikke overdriv. En dag i uka burde holde, gjerne lrdag, hvor du unner deg selv litt sukker. Bare prv begrense inntaket, og hold godteriet i helgen, ikke la det g utover hverdagen.

Jeg spiste mye frukt, ntter, grnnsaker og sm hyppige mltider da jeg gikk ned i vekt. Jeg drakk mye vann, jeg kuttet helt ut all form for brus (noe jeg ikke savnet ettersom jeg egentlig aldri var noe srlig fan av brus, det ble heller bare en vane i helgene.)

Greia er at jo mer man trener, jo mindre blir stsuget og man blir mer gira p spise sunt.

Hvis noen lurer p et typisk treningsopplegg s trente jeg faktisk senest istad og det var slik det foregikk:

25 min jogg uten stopp p tredemlle.

kneby (knr)2 sett med 2x 12 repetisjoner

utfall(bein og rumpe)2 sett med 2x 12 repetisjoner

benkpress (armer og bryst)2 sett med 2x 10 repetisjoner

nedtrekk (rygg) 2 sett med 2x 10 repetisjoner

sit ups 30 repetisjoner p rappen

ty ut!!

Jeg sa tidligere i innlegget at jeg ikke likte styrketrening noe srlig, men jeg har lrt meg like det litt i det siste, det har jo mange fordeler det og. Forbrenningen ker betraktelig, musklene vokser og man blir fastere i kroppen.

Om det er noe mer noen lurer p, feel free til sprre i kommentarfeltet! Hper dette var til noe hjelp. :-)

Publisert: 14.01.2013 @ 19:29 Kategori: Blogg Kommentarer: 5

5 kommentarer

Postet av: Julie Boye Ulriksen

Dato: 14.01.2013 Tid: 20:00 URL: http://julieboyeulriksen.blogg.no
Kjempegode tips! Hyggelig med en kommentar tilbake ♥

Postet av: Emma Hulleberg

Dato: 14.01.2013 Tid: 20:05 URL: http://www.eemhh.blogg.no
bra tips!

Postet av: minidagb0k

Dato: 14.01.2013 Tid: 20:16 URL: http://minidagb0k.blogg.no
Fine tips :) Og ikke minst, veldig fin blogg!

Postet av: Dante Barselotte

Dato: 14.01.2013 Tid: 20:50 URL: http://dantesworld.blogg.no/
Fint innlegg, str mye bra her :) Sjekk ut bloggen min :)

Postet av: Michelle ,story of my life!

Dato: 14.01.2013 Tid: 21:05 URL: http://thelifeofmichen.blogg.no
S fine tips:) som du sier s er det viktig finne det man trives med s man fortsetter. jeg f.eks m ha variasjon. Er s enig med deg, blir drlig av ordet diett!! Man skal jo kunne leve med det:)

Skriv en ny kommentar

hits