"Østlendinger er snobbete og vestlendinger er snille"

Dette er et innlegg jeg har hatt lyst til å skrive en liten stund nå. Jeg er østlending (fra Vestfold), og studerer i Stavanger. På fester og andre sammenkomster hvor man møter folk, så er det blitt en greie at vi spør om hvor i Norge folk kommer fra, og kanskje gjør noen et morsomt forsøk på å etterligne en eller annen dialekt. Alt dette er helt harmløst mener jeg, og dette er en helt naturlig drift alle mennesker har; vi er jo nysgjerrige på hverandre!

Det jeg ikke synes er greit er når enkelte skal begynne å fortelle om hvor fæle eller fantastiske noen mennesker fra den ene siden av landet er vs. den andre siden. Jeg har havnet oppi diskusjoner med noen vestlendinger om nettopp dette. Det er flere som har fortalt meg om sine dårlige erfaringer med særlig Oslo-folk. De påstår hardnakket at "vi østlendinger" er snobbete, arrogante og sure. Mens vestlendinger er tilsynelatende bare blide og snille?

Min erfaring er at slik generalisering ikke gir mening på noe plan. Jeg har møtt dårlige mennesker på Vestlandet, og jeg har møtt dårlige mennesker på Østlandet. Jeg har også møtt fantastiske og snille mennesker på Østlandet såvel som på Vestlandet. Poenget mitt er; Man kan ikke ta en liten del av befolkningen og si at "dere er slik" kun basert på den geografiske beliggenhet. Slik stereotypisering er en forenkling av virkeligheten som jeg mener ikke gjenspeiler den virkeligheten det er snakk om.

Min mening er at mennesker er forskjellige, og det er ikke deres geografiske beliggenhet som avgjør hvordan de oppfører seg mot deg; men deres egne unike personlighet. Jeg kan umulig avgjøre om mennesker er snillest på Vestlandet eller Østlandet selv om jeg har bodd begge steder, det blir helt meningsløst. 

Jeg er veldig nysgjerrig: Er det noen av dere som leser som har opplevd/diskutert lignende ting? Hva mener dere?




Publisert: 02.11.2014 @ 15:47 Kategori: Maria har en mening Kommentarer: 16

16 kommentarer

Postet av: cuskima

Dato: 02.11.2014 Tid: 16:44 URL: http://Cuskima.blogg.no
Det samme finner du om folk som snakker om USA og de der borte.

De der borte er ca 320 millioner unike forskjellige mennesker......her er det knappe 5...hallo

Hvis vi ikkje vil dras over med en kam bør man ikkje gjøre det om andre land heller.

Det finnes kulturelle forskjeller....østlendinger pleier ofte si at Bergensere er høylydte og bråkete kranglete og vil sloss....Bergensere sier ofte at østledingene er mer snobbete og skal opp og frem og først i køen.

Det finnes helt sikkert like mye av begge deler tror du ikkje? Alle sørlendinger er neppe yberblide og alle i nord er neppe deprimerte folk som banner så fillene fyker hele tiden.

Husker en Canadisk jente skrev at Nordmenn var kalde og avvisende og umulige å bli kjent med....eg tenkte da har du ikkje møtt meg :D:D

Postet av: Nina Maria

Dato: 02.11.2014 Tid: 16:51 URL: http://mittlivsomnina.blogg.no
Helt enig

Postet av: Maria

Dato: 02.11.2014 Tid: 17:03 URL: http://mariagii.blogg.no/
cuskima: enig med deg der! Det er akkurat det samme fra land til land og. Norge er jo også et såkalt homogent land, så at kulturforskjeller innenfor hver by og tettsted skal være så store som noen skal ha det til er jeg skeptisk til :p

Postet av: sondreelnes

Dato: 02.11.2014 Tid: 21:48 URL: http://sondreelnes.blogg.no/
At det er kulturforskjell mellom Oslogryta og en Vestlandsbygd tviler jeg ikke på, men som vestlending ville jeg ikke kalt østlendinger for snobbete.

Derimot er vel en stereotypisk østlending høylytt og gjør mer ut av seg, mens vestlendingen er mer taus, og stikker seg nødig frem, men det er som sagt bare stereotyper man vitser om, og ikke nødvendigvis representativt for befolkningen noen av stedene.

Alltid de som skiller seg ut som blir lagt merke til, på godt og vondt.

Drar du nordpå derimot, vil du merke god forskjell fra her sørpå.

Postet av: Maria

Dato: 02.11.2014 Tid: 22:21 URL: http://mariagii.blogg.no/
sondreelnes: Ja, det kan godt hende. Men så er jo også bergensere (som jo er vestlendinger), beryktet for å være brautende og høylytte, så det kommer vel an på hvem man snakker med.

Postet av: sondreelnes

Dato: 02.11.2014 Tid: 23:06 URL: http://sondreelnes.blogg.no/
Bergen er jo en by, så det teller ikke :) Har bodd der selv i flere år forresten, og de fleste er jo hyggelige, som alle andre steder.

Nei, litt vennskapelig erting må du nok tåle som østlending vestpå, men de som helt oppriktig mener at du er snobbete kun på bakgrunn av hvor du kommer fra, ser ikke bjelken i eget øye, og de er det ikke vits å bruke noe tid på.

Postet av: Sunnere Trening

Dato: 02.11.2014 Tid: 23:12 URL: http://www.sunneretrening.blogg.no
Spennende innlegg å lese! :)

Postet av: Maria

Dato: 03.11.2014 Tid: 00:19 URL: http://mariagii.blogg.no/
sondreelnes: Ja, det tar jeg ditt ord på:) Og jo, litt erting burde da alle tåle, men folk som oppriktig mener dette som du sier er bakgrunnen for innlegget og jeg er helt enig i at det ikke er noe å bruke energi og tid på.

Postet av: Tonje

Dato: 03.11.2014 Tid: 02:31 URL: http://tonjehugdahl.blogg.no
Stereotypi er noe av det verste jeg vet og var veldig "stereotypisk" før helt til jeg gjorde meg selv bevisst på at det er direkte teit :-) Det finnes en god blanding spør du meg og takk og lov for at vi har noen vi kan elske og noen vi kan hate. Høres gjerne sprøtt ut men jeg tror verden hadde vært en kjedelig plass uten uenighet og diskusjoner samt, kjærlighet og omtenksomhet.

Postet av: Irene

Dato: 03.11.2014 Tid: 07:42 URL:
Bra skrevet :) Vil vell alltid være sånn, men sant som du sier: umulig å avgjøre, det er nok jevnt over nokså likt. Ha en flott dag 😃

Postet av: Julie

Dato: 03.11.2014 Tid: 13:56 URL: http://juliedactyl.blogg.no
Helt enig med deg. Selv er jeg fra Bærum, og er ganske lei av å bli sett på som en bortskjemt drittunge pga hvor jeg er fra. Klart, jeg har jo omgås folk fra denne kommunen som ikke skjønner verdien av penger fordi foreldrene er millionærer og de får alt de peker på, men det betyr ikke at alle er sånn.

Postet av: Villsnø

Dato: 03.11.2014 Tid: 19:00 URL: http://villsno.blogg.no
Jeg studerer på en skole i Trondheim, som jo er en ganske stor by, og derfor har studenter fra hele landet. Det er ikke så mange vestlendinger og østlendinger i akkurat min klasse, men de jeg kjenner er da visselig veldig forskjellige. Nordlendinger derimot, er det mange av, og en del av dem ER faktisk ganske stereotypiske. Brautende og høylytte, og banner mye. Mens andre kan være veldig annerledes igjen. De fleste er uansett veldig hyggelige. Så ja, det blir dumt å "sette folk i bås" etter hvor i landet de kommer fra!

Postet av: Maria

Dato: 03.11.2014 Tid: 20:09 URL: http://mariagii.blogg.no/
Julie: Ja, jeg kan se for meg at du blir forhåndsdømt for det! Snakket nylig med en fra Bærum i klassen min og han sa noe lignende det du sier.:)

Postet av: Maria

Dato: 03.11.2014 Tid: 20:10 URL: http://mariagii.blogg.no/
Irene: Takk og det samme til deg:)!

Postet av: Maria

Dato: 03.11.2014 Tid: 20:11 URL: http://mariagii.blogg.no/
Tonje: Jeg skjønner hva du mener, det er lett å falle i stereotype fella! Men det er viktig å arrestere seg selv litt å tenke seg godt om. Enig med deg:)

Postet av: Maria

Dato: 03.11.2014 Tid: 20:12 URL: http://mariagii.blogg.no/
Villsnø: Hehe, ja jeg tror nok mange føler de får bekreftet stereotypiene om nordlendinger når de har møtt noen, men det viktigste er jo at folk er hyggelige som du sier, og så får en heller prøve så godt en kan og ikke sette folk i båser nei:)

Skriv en ny kommentar

hits