Kategori: Trening

Hvorfor trene yoga

Det er ingen hemmelighet at jeg har blitt skikkelig yogafrelst. Jeg hper derfor at jeg kanskje kan inspirere eller i alle fall informere dere lesere om fordelene ved yoga. Jeg tror noen har en oppfatning om yoga som noe orientalsk og merkelig, og kanskje er dette blitt en trendsak som mange ogs blir skeptiske til. Jeg hper at hvis du tenker dette, eller hvis du rett og slett ikke har s mye kunnskaper om yoga s kan denne lista med helsegevinster ved yoga hjelpe litt p. Hvis ikke disse punktene gir deg en god grunn til starte s vet ikke jeg! S, here we go:

- Blodtrykket senkes
- Musklene styrkes og bygges opp
- Skjelettet blir styrka
- Du blir mer fleksibel og myk
- Du blir rett og slett glad fordi yoga ker serotonin levelen
- Yoga ker forbrenningen og tar av kalorier og gjr deg generelt mer bevisst p spise sunnere
- Blodsukkeret synker
- Du fokuserer bedre p saker og ting (srlig gunstig for studenter som meg selv)
- Hele kroppen slapper mer av og du blir mer bevisst p nuet
- Gir deg en bedre og dypere svn
- Styrker immunforsvaret
- Forebygger irritabel tarm syndrom og forbedrer fordyingsvansker
- ker selvtillitten
- Holder virus og allergier unna

Kilde: yogajournal.com Og hvis dere n har lyst til hive dere uti det: Se videoer p youtube (sikkert haugevis av slike), kjp en yoga introduksjonsbok eller meld deg p yogakurs p ditt lokale treningsenter.
Mitt rd til nybegynnere er ta det rolig og prve deg forsiktig fram p de enklere velsene. Og husk: yoga handler ikke om komme seg opp i helt syke og akrobatiske posisjoner. Den handler om den lille framgangen du gjr fra gang til gang og at kroppen din blir mykere litt og litt til du klarer strekke deg enda lengre. Lykke til!

Bilde: google
Publisert: 24.03.2015 @ 16:58 Kategori: Trening Kommentarer: 9

Jeg klarte det!

Jeg jogga akkurat rundt Mosvangen som er en turlype her i omrdet hvor vi bor. Lypa er ca. 3,4 km lang og jeg har aldri klart jogge hele runda uten stoppe. Jeg har som tidligere nevnt hatt et langt opphold fra trening, men n kjente jeg i hele kroppen at jeg mtte tilbake. Jeg satt hjemme alene i sofaen og s p serier og flte meg egentlig bare i drlig humr. S fikk kjresten med meg ut p en joggetur, og vips s er humret p topp! S enkelt kan det faktisk vre noen ganger. Dere aner ikke hvor glad og stolt jeg er, fuck Janteloven; jeg sier det som det er akkurat n. Jeg hadde s lyst til gi opp minst fem ganger i lpet av hele turen, men jeg klarte det! Jeg jogget 3,4 km p 17 min.

De siste gangene jeg har forskt jogge rundt der har jeg bare blitt sur og gitt opp under halvveis. Jeg har skyldt p drlig form og bde det ene og det andre. S gjorde kjresten min meg oppmerksom p noe helt essensielt ved trening generelt (og srlig lping): Strsteparten av treninga foregr p et mentalt niv. Kroppen klarer mye mer enn vi gir den credit for, det er i hodet det sitter. I mitt tilfellet har jeg hatt sperrer mentalt som har delagt for fremgangen min, men n i kveld klarte jeg fjerne disse sperrene og presse meg selv hardt. Jeg kjente at pizzaen jeg hadde spist noen timer fr gnagde p magen og beinet begynte gi etter, men jeg kunne bare ikke stoppe.

Jeg anbefaler alle som trenger et kick forske n et ml de har tenkt p lenge. Du blir s glad! Srlig n midt oppi eksamenslesingen s synes jeg lping er den beste avkoblingen. Jeg lever aldri s mye i nuet som jeg gjr nr jeg lper; alle tanker bare flyter videre. Hodet blir klart, og kroppen blir deilig sliten.

Ble et skikkelig skryteinnlegg det her, men jeg mtte bare f det ut. Dette er en flelse og et ml jeg vil huske!




Publisert: 11.11.2014 @ 23:48 Kategori: Trening Kommentarer: 20

Hva trening betyr for meg

Hei og hopp!

Det var lenge siden sist, folkens. Jeg m si at nr det kommer til bloggingen s kommer jeg og gr litt som jeg vil. Dette er jo tross alt min blogg, s jeg m nesten blogge nr jeg faktisk fler jeg har noe si. Uansett, dette innlegget har jeg tenkt litt fram og tilbake p, og jeg har funnet ut at jeg m bare skrive det. Jeg har sikkert skrevet noe lignende tidligere, men det fr s vre!

N har det seg snn at jeg har gtt en lengre periode uten ha trent. Null og niks! Medlemskap p treningssenteret har ligget i lommeboken p sin faste plass, men motivasjonen har liksom forsvunnet et mystisk sted. Jeg har iallefall ikke hatt noe srlig overskudd, og har flt fort at ting kan bli et strre ork enn de egentlig burde.

S tenker jeg: treningen har for meg vrt en stor redning i kritiske perioder i livet. Den hjalp meg ned mange kilo og lftet selvbildet betydelig. Mange sier at man ikke fr bedre selvbilde eller selvtillit av g ned i vekt; jeg sier det kommer helt an p metoden. Min metode for g ned i vekt bestod i hardt og rlig arbeid. Jeg spiste meg mett p god og sunn mat og trente rva av meg. P den mten ble jeg stolt nr kiloene raste av, fordi jeg visste nyaktig hvor hardt jeg hadde jobbet for dem. Treningen ga meg mestringsflelse p et helt nytt niv; jeg gikk fra vre den jenta som hadde toppkarakterer p skolen, men som var drlig stilt i gymtimene til f selvtillit bde teoretisk og praktisk sett.

Trening, dere: det gjr underverker for kroppen vr! Tenk p det, vi er skapt for bevege oss; alt taler for det. Nr du gr, lper, svmmer, sykler eller danser s hyller hver fiber i kroppen din deg. Det er kroppen din som roper til deg: "Snn skal det vre! Det er dette du er skapt til!"

S n er jeg tilbake igjen. Beina brenner, skuldrene hyler, magen knyter seg og armene verker, men jeg fler meg topp! I gr kom jeg meg p treningssenteret etter et langt opphold. Jeg trosset vret (det er faktisk flom her p Vestlandet, haha), og gikk i oppoverbakke mens tightsen klistret seg til beina. Vel fremme p senteret fikk jeg kjrt meg p mlla og gjort en del styrkevelser. Ikke noe store greier for en som er i toppform, men for meg var dette begynnelsen p slik jeg vil fortsette leve framover.

Det er ingenting som gir meg mer energi, glede, mestringsflelse og selvtillit enn gode treningsrutiner. En kropp i god form smitter over p psyken. Hele systemet henger sammen og reflekterer hverandre.

Tidligere trente jeg for g ned i vekt, men n trener jeg for holde meg i form og ikke minst for gi kroppen min den bevegelsen den er skapt for.

Men en ting skal jeg innrmme: Det var sren meg ikke lett st der p treningssenteret og se alle som lper som rotter p speed p den tredemlla! Jeg er jo fullt klar over at jeg ikke er i god form lenger, men p et visst punkt mtte jeg tvinge meg selv til stenge alle p det senteret ute. Dette har blitt sagt 1000 ganger fr, men jeg synes det er s viktig at jeg sier det igjen: Trening handler kun om konkurrere med deg selv! For min del funker det helt fint trene alene, for da fler jeg at jeg fokuserer p mine egne prestasjoner og mitt tempo uten distraksjon fra andre. Men jeg forstr selvsagt ogs at det kan vre kjekt med en treningspartner som pusher deg til yte det lille ekstra nr du bare vil legge deg ned og grine.

Uansett: Velg det du trives best med og st p!

Dette ble et langt innlegg om trening, men jeg flte jeg trengte bare f det ut: I'm back!

Noen flere som har kommet seg ut av sofaskallet sitt denne hsten? Jeg heier p dere alle! :)

Publisert: 29.10.2014 @ 20:56 Kategori: Trening Kommentarer: 7

AGAIN AND AGAIN

Etter ha tatt en lang og undvendig pause fra joggingen, har jeg ftt startet opp svidt idag. Det var egentlig ikke planlagt en gang. Jeg og den late rumpa mi hadde egentlig en avtale med TV-en da jeg kom hjem sliten fra en lang skoledag, men heldigvis ble jeg med venninna mi p en joggetur ganske s spontant.

Uheldigvis var ikke vrgudene helt med oss, og selv om regnet plasket ned i haugevis fikk vi oss en liten tur. Selv er jeg stolt over at jeg holdt ut uten klage og stoppe med en gang, selv om det var rett hjem til Pc-en etterp anyways.

En liten inspirasjon til dere andre der ute med drlige og gode perioder!

Publisert: 22.08.2012 @ 18:48 Kategori: Trening Kommentarer: 1
hits